Spada wskaźnik, świadczący o tym na ile zabiegów iniekcyjnych medycyny estetycznej decyduje się pacjent w ciągu roku – wynika z badań agencji Danae, wykonanych na zlecenie Croma Pharma. Dowiadujemy się też kto przychodzi do gabinetów oraz jakie są najpopularniejsze zabiegi.
Badanie zostało wykonane na zlecenie Croma Pharma przez agencję badawczą Danae w lutym 2024 na reprezentatywnej grupie 1021 osób. Uczestnicy badania w ostatnich 3 latach skorzystali z co najmniej jednego zabiegu medycyny estetycznej. Badacze zadali pytania też 207 osobom, które dotychczas nie korzystały z zabiegów, ale chciałyby to zrobić w przyszłości. Dane zaprezentowano w kwietniu, podczas VI edycji konferencji Business Academy by Croma, poprowadzonej przez Kingę Burzyńską i Roberta Górskiego.
Profil pacjenta medycyny estetycznej
Tegoroczne badania pokazują, że zabiegi medycyny estetycznej przestały być luksusem dla wybranych. Sporo się w tym zakresie zmieniło od 2018 r., kiedy to Croma Pharma przeprowadziła pierwsze tego typu badanie w Polsce.
Pacjentkami gabinetów medycyny estetycznej nadal są głównie kobiety, dobrze sytuowane (choć niekoniecznie bogate), dobrze wykształcone i mieszkające w średnich i dużych miastach. Grupa ta jednak konsekwentnie młodnieje i jest w niej coraz mniej właścicielek firm, menadżerek i przedstawicielek wolnych zawodów, za to coraz więcej osób pracujących na stanowiskach podstawowych, nie-menadżerskich.
Tradycyjnie wśród potencjalnych pacjentów największą grupę stanowią: kobiety (64 proc.). Wśród kobiet, poddających się zabiegom medycyny estetycznej 32 proc. znajduje się w przedziale wiekowym 25-34 lat a 29 proc. w przedziale 45-65 lat. Bywalczynie gabinetów w większości mają wykształcenie średnie lub wyższe (77 proc.). Połowa z nich uzyskuje dochód na poziomie od 3 do 7 tys. zł miesięcznie.
Rzadziej na zabieg medycyny estetycznej
Jednym z niepokojących wyników tegorocznego badania, był wskaźnik pokazujący, że spada średnia liczba estetycznych zabiegów iniekcyjnych, wykonywanych w ciągu roku przez jednego pacjenta. Obecnie ta średnia zatrzymała na poziomie 2 zabiegów rocznie.
W badaniach prezentowanych przez Croma Pharma w 2018 r. wskaźnik ten wynosił 3,1. Podobnie było w 2021 r. Natomiast już 2023 r. zapowiadał tendencję spadkową, bo średnia zmalała do 2,3 zabiegów na rok.
W ramach tegorocznego badania zapytano się o to, za co pacjenci gabinetów estetycznych skłonni byliby zapłacić więcej a z czego mogliby zrezygnować. „Poczucie luksusu” jako wartość dodana do zabiegu straciło na znaczeniu. W 2018 r. taką odpowiedź wybierało 44 proc. osób a w 2024 tylko 17 proc.
Za to aż 23 proc. pacjentów deklaruje, że byłaby skłonna zapłacić więcej za dostępność „dogodnych terminów”. Można by pomyśleć, że dostępność do specjalisty jest ważniejsza, niż poczucie prestiżu. Może jednak dostępność do wygodnego terminu stała się składową poczucia luksusu.
Najpopularniejsze zabiegi
Z badań udostępnionych przez Croma Pharma danych wynika, że zabieg medycyny estetycznej, który wskazało najwięcej pacjentów…
Cały artykuł do przeczytania w e-wydaniu “Rynku estetycznego“
Chcesz wiedzieć więcej?
Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.
Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA