W najnowszym wydaniu „Rynku estetycznego” piszemy o budowaniu odporności w oparciu o wiedzę z zakresu medycyny anti-aging. Nie zabraknie analizy wpływu pandemii na sytuację rynku zabiegów estetycznych. Pojawią się też informacje nt. przepisów nowej ustawy oraz nt. propozycji uregulowania branży. Piszemy też o ciekawych technologiach, zabiegach i preparatach. Zapraszamy do lektury numeru magazynu „Rynek estetyczny” także w formie elektronicznej: e-Wydanie
Dr Ewa Kaniowska wiceprezes Stowarzyszenia Lekarzy Dermatologów Estetycznych (SLDE) ogłosiła, że tegoroczny Kongres Dermatologii Estetycznej i Medycyny Anti-Aging odbędzie się w dniach 2-4 lipca w Warszawie. Konferencja ma być ważnym spotkaniem naukowym i jednocześnie długo oczekiwanym wydarzeniem towarzyskim.
ICAN Research, czyli dział badań Harvard Business Review we współpracy z firmą Croma Pharma od kilku lat monitoruje rynek medycyny estetycznej w Polsce. W 2019 r. powstał ciekawy raport charakteryzujący tą branżę. W 2020 r. skoncentrowano się na gabinetach i tzw. klinikach medycyny estetycznej. Celem najnowszych badań było określenie w czym tkwi źródło sukcesu najlepszych placówek.
Strategie budowania odporności
Medycyna anti-aging dzięki temu, że skupia się na procesie starzenia człowieka zyskała w czasie pandemii nowy wymiar. Multidyscyplinarne badania, dotyczące sposobów spowolnienia starzenia organizmu, utrzymywania go w dobrej formie mają znaczenie w kontekście budowania odporności przeciw różnego rodzaju infekcjom w tym także wirusowym. Pytamy ekspertów w dziedzinie anti-aging, żywienia, oceny stanu biologicznego o strategie na czas pandemii.
Rosnące zainteresowanie nauki mikrobiotą jelitową rozpoczęło się jakieś 10 lat temu. – Ponieważ okazało się, że ten narząd jest niezwykle rozbudowany, dużo bardziej różnorodny genetycznie, niż nasz organizm i nie można lekceważyć wpływu tej ogromnej liczby mikroorganizmów na nasze zdrowie – mówi nam prof. Ewa Stachowska.
Z szefami firm, działających na rynku medycyny estetycznej w Polsce rozmawiamy o tym jak funkcjonują w czasach pandemii i jak widzą najbliższy rok.
– Cały czas wydaje nam się, że zbliżamy się do jakiegoś punktu, kiedy będzie lepiej – mówi Monika Nowak-Bartyzel, dyrektor generalna Laboratoires Fill-Med Polska.
– Pandemia zmieniła myślenie nas wszystkich o bezpieczeństwie w obszarze wizyt w gabinetach i klinikach lekarskich – zauważa Katarzyna Potocka, kierująca Croma Pharma Polska.
Reklama w medycynie estetycznej
Nie ma jeszcze finalnego projektu ustawy o wyrobach medycznych. – Chcemy pokazać kierunek w jakim idą zmiany – mówiła Agnieszka Wiśniewska, wiceprezes Organizacji Pracodawców Przemysłu Medycznego Technomed, która przygotowała spotkanie z twórcami projektu regulacji, ekspertami i przedstawicielami firm.
– W przepisach chodzi o to, żeby reklama była zrozumiała i nie wprowadzała w błąd – tłumaczył Jan Szulc z URPL.
Wirtualne spotkanie na temat nowych przepisów, dotyczących wyrobów medycznych odbyło się w grudniu 2020 r. Zaproszeni eksperci tłumaczyli w szczególności kwestie związane z reklamą. Kluczowe w tej sprawie są unijne rozporządzenia MDR (Medical Devices Regulation).
Najpopularniejsza publikacja na świecie
Doktor Jerzy Kolasiński, uznany chirurg plastyczny, prowadzący praktykę koło Poznania otrzymał w 2020 r. prestiżową nagrodę za najczęściej czytaną pracę naukową w renomowanym „Plastic and Reconstructive Surgery – Global Open”. Powinien odebrać ją podczas uroczystej gali na dorocznym zjeździe American Society of Plastic Surgeons, jednak pandemia pokrzyżowała te plany. Nie umniejsza to jednak rangi nagrody, która w USA nazywana jest czasami medycznym Oscarem
– Na początku, zanim pojawił się pomysł na pracę, była inspiracja. W moim przypadku był to rodzaj buntu przeciw stosowanym dotychczas metodom rekonstrukcji piersi po mastektomii – opowiada w rozmowie z “Rynkiem estetycznym” Jerzy Kolasiński.
W listopadzie 2020 r. odbyło się wirtualne posiedzenie sejmowego zespołu ds. podiatrii, podologii i kosmetologii. Lekarze podczas spotkania zwracali uwagę na wzrost liczby powikłań związanych z zabiegami medycyny estetycznej, wykonywanymi przez osoby bez wykształcenia medycznego. Kosmetolodzy uznali to za bezpodstawne szkalowanie. Jednak najciekawszy był wątek aktualnego statusu zawodu kosmetologa w Polsce i perspektyw jego rozwoju
Barbara Bańczak-Mysiak z departamentu rozwoju kadr medycznych Ministerstwa Zdrowia (MZ) podczas rozmowy z przedstawicielami środowiska kosmetologicznego zwróciła uwagę, że dyskusja na temat zawodu kosmetologa i sposobu jego uregulowania toczy się między wieloma ministerstwami już od dłuższego czasu.
Chcesz wiedzieć więcej?
Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.
Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA