“Antysocial media” to globalne zjawisko, które nie ominęło też Polski. Coraz więcej ludzi zgłasza się do lekarzy dermatologów oraz tych zajmujących się medycyną estetyczną ze względu na problemy z postrzeganiem siebie, których nabawili się siedząc przed internetową kamerką komputera, albo śledząc świat „cudownych twarzy i ciał” prezentowany w mediach społecznościowych.
Jak zauważa American Academy of Dermatology Association (AADA) w czasie pandemii bardzo wiele osób przeszło na pracę zdalną, co pociągnęło za sobą wzrost zapotrzebowania na wideokonferencje. Na potwierdzenie tego zjawiska amerykańscy dermatolodzy powołują się na szacunkowe dane platformy Zoom, z których wynika, że liczba uczestników codziennych spotkań online wzrosła z około 10 milionów w grudniu 2019 r. do ponad 300 milionów w kwietniu 2020 r. Według dermatologów to zjawisko przełożyło się na wzrost liczby pacjentów, którzy negatywnie oceniają swój wygląd. Wynika to m. in. z badań ankietowych przeprowadzonych w USA. Problemem są też tzw. “antysocial media”.
Diagnoza: „zoom dysmorfia”
Dr n. med. Shadi Kourosh dermatolog – adiunkt dermatologii w Harvard Medical School w Bostonie, dyrektor ds. zdrowia publicznego na oddziale dermatologii w Massachusetts General Hospital przedstawił wyniki badań AADA. Wskazywały one m. in. na wzrost liczby konsultacji kosmetycznych, związany ze zmianami w postrzeganiu siebie u pacjentów, korzystających z wideokonferencji.
Jak informował lekarz zespół objawów, wynikających z długiego czasu spędzanego przed ekranem na wpatrywaniu się w siebie to zjawisko, które zyskało nazwę „zoom dysmorfia”. Przeprowadzono ankietę wśród ponad 100 dermatologów W USA. Ustalono m. in. że ponad 50 proc. lekarzy zgłosiło wzrost liczby konsultacji kosmetycznych, mimo trwania pandemii.
– Alarmujące było to, że 86 proc. dermatologów, którzy raportowali estetyczne obawy u swoich pacjentów potwierdziło, że osoby te wskazywały na częste wideokonferencje, jako przyczynę zgłoszenia się na konsultację do lekarza – informował dr n. med. Shadi Kourosh. – Wydłużenie czasu spędzanego przed kamerką internetową, w połączeniu ze efektem zniekształcenia obrazu, poprzez obiektyw skierowany wprost na twarz, wyzwoliło niepokojącą i nieświadomą reakcję, charakterystyczną dla czasów, w których żyjemy – komentował dermatolog.
Według niego zjawisko to zostało spotęgowane jeszcze przez media społecznościowe, które też pochłaniały ludziom więcej czasu, niż zwykle. Tymczasem – zdaniem lekarza – mocno edytowane zdjęcia, które wypełniają social media, sprawiają, że pacjenci porównują wyidealizowane wizerunki ze zniekształconymi obrazami swoich twarzy w internetowych kamerkach
Antysocial media: Instagram, Facebook i młode kobiety
We wrześniu 2021 r. amerykański dziennik „Wall Street Journal” ujawnił, że Facebook (dziś przemianowany na Meta) dysponuje kilkuletnimi badaniami negatywnego wpływu m. in. aplikacji Instagram na miliony jej użytkowników. Powtarzają się w nich tezy, że aplikacja jest szkodliwa dla znaczącego odsetka osób, które z niej korzystają, w szczególności dla nastolatek i młodych kobiet.
– Pogarszamy percepcję ciała jednej na trzy dziewczynki – stwierdzono na jednym ze slajdów wewnętrznej prezentacji społecznościowego molocha. – 32 procent nastoletnich dziewcząt przyznało, że kiedy czują się źle z powodu swoich ciał, Instagram pogarszał ten stan – wynika z wewnętrznej prezentacji, którą naukowcy przygotowali dla Facebooka jeszcze w marcu 2020 r. – Porównywanie się na Instagramie może zmienić sposób, w jaki młode kobiety siebie postrzegają i opisują – stwierdzono w ujawnionej przez Wall Street Journal prezentacji.
Ponadto w jednym z wewnętrznych materiałów Facebook’a pojawiła się informacja, że u 13 proc. użytkowników brytyjskich i 6 proc. użytkowników amerykańskich, którzy mieli myśli samobójcze, chęć odebrania sobie życia pojawiła się w wyniku korzystania właśnie z aplikacji Instagram. W pięciu wewnętrznych raportach i prezentacjach, które na podstawie badań sformułowano przez półtora roku (do wiosny 2021 r.) wskazano, że zdrowie psychiczne nastolatków uległo znacznemu pogorszeniu.
Jak podaje “Wall Street Journal”, ponad 40 proc. użytkowników aplikacji Instagram ma 22 lata i mniej. W samych Stanach Zjednoczonych około 22 mln nastolatków loguje się do aplikacji codziennie i spędza tam średnio o połowę więcej czasu, niż na Facebook’u.
Depresja wśród młodych
Ciekawą publikację opracowała brytyjska Fundacja Royal Society for Public Health and Youth Health Movement…
(Cały artykuł dostępny w e-Wydaniu “Rynku estetycznego”)
Chcesz wiedzieć więcej?
Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.
Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA