social media Fot Pixabay

Reklama w social media: sprawy Rozenek, Dody i Chajzera w toku

Jak wygląda w praktyce nadzór nad reklamą wyrobów medycznych. Jakie podejście ma Urząd Regulacji Produktów Leczniczych (URPL). Za jakie działania w social media karze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). „Rynek estetyczny” rozmawia z przedstawicielami obu instytucji, regulujących rynek.

Jan Szulc reklama w social mediaWciąż powstają pytania, dotyczące możliwości reklamowych w kontekście nowej ustawy o wyrobach medycznych i MDR. W magazynie „Rynek estetyczny” oraz w portalu rynekestetyczny.pl można znaleźć szereg publikacji tłumaczących zawiłości przepisów. Przyszedł czas, żeby dopytać jak egzekwowanie prawa wygląda w praktyce.

W ostatnim naszym wywiadzie, jesienią zeszłego roku, Jan Szulc dyrektor Departamentu Informacji o Wyrobach Medycznych Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych mówił: „Zaczynamy wszczynać pierwsze postępowania np. dotyczące kierowania reklam profesjonalnych wyrobów medycznych do użytkowników na otwartych kanałach w social media”.

URPL: edukacja i prewencja

Jak się dowiadujemy aktualnie URPL na bieżąco prowadzi nadzór nad rynkiem reklamy wyrobów medycznych. Można powiedzieć, że jest już po okresie przejściowym, w którym duży nacisk kładziony był na tłumaczenie, jak należy czytać nowe przepisy oraz wskazanie kierunkowych sposobów zapewnienia zgodności z nowymi regulacjami prawnymi.

Byliśmy świadomi, że jest to kwestia budząca duże zainteresowanie oraz jako nowa regulacja wymagająca wiele wyjaśnień. W związku z tym staraliśmy się wypełnić te wymagania – mówi nam Jan Szulc. – Z czasem jednak przystąpiliśmy do egzekucji tych przepisów, pamiętając jednak, żeby działać stopniowo – dodaje.

Zaznacza, że czasem URPL podejmuje działania, ale jeśli dany podmiot od razu poprawi zasady funkcjonowania to możliwe jest zakończenie sprawy na tym etapie. – Ustawa o wyrobach medycznych daje nam takie możliwości – zaznacza. – Musi to jednak mieć charakter incydentalny oraz nie powodować ryzyka – tłumaczy Jan Szulc.

Niekiedy URPL sprawdza też np. czy influencerzy, publikujący reklamy w social media, mają podpisane umowy w tym zakresie z firmą sprzedającą te wyroby. – Działania nastawione są równocześnie na edukację i prewencję oraz normalne kroki nadzorcze – podsumowuje dyrektor Departamentu Informacji o Wyrobach Medycznych URPL.

Według Jana Szulca naruszenia wykrywane przez URPL i prowadzone postępowania mają różny charakter. (…)

Omawiano reklamę w mediach społecznościowych

UOKiK reklama w social mediaW zainicjowanym przez prezesa UOKiK okrągłym stole uczestniczyli przedstawiciele trzech największych platform social media w Polsce: Facebook (Meta) Instagram (Meta), YouTube (Google) oraz TikTok…

Cały artykuł do przeczytania w e-wydaniu “Rynku estetycznego

Chcesz wiedzieć więcej?

Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.

Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA

Zamów: Prenumerata

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>