Współpraca między tzw. influencerem a markami, firmami, czy nawet gabinetami stała się w ostatnich latach niezwykle popularna. Stała się jednym z elementów strategii marketingowych na różnorakich rynkach, również w medycynie estetycznej.
W związku z wprowadzeniem i egzekwowaniem obowiązku właściwego oznaczania treści reklamowych wzrosła także świadomość konsumentów. Co za tym idzie wymagania wobec reklamodawców i twórców reklam także wzrosły. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie autentyczność i uczciwość w działaniach marketingowych. Ma to wpływ również na ewentualną współpracę z tzw. influencerem.
Przepisy prawne a odpowiedzialność influencera
Na sam wizerunek reklamodawcy rzutuje obecnie przestrzeganie przez osoby publikujące treści reklamowe przepisów prawa. Chodzi przede wszystkim o przepisy dotyczące ochrony konkurencji i konsumenta oraz ochrony danych osobowych.
W kontekście wizerunkowym ważne jest także przestrzeganie przepisów podatkowych, nie mówiąc już o niepopełnianiu przestępstw, czy wykroczeń przez tzw. influencerów. Szybkość obiegu informacji skutkuje tym, że już wiadomość o możliwym naruszeniu prawa przez twórcę rzutuje negatywnie na markę, którą reklamuje.
Dlatego ważne jest skuteczne zarządzanie kryzysowe, które ułatwić, a w niektórych przypadkach – umożliwić – mogą prawidłowe klauzule kontraktowe w umowie z influencerem.
Kluczowe elementy umowy z influencerem
Tzw. influencerzy mają duży wpływ na percepcję marki przez konsumentów, dlatego ważne jest, aby umowa zawierała klauzule zobowiązujące ich do dbania o dobre imię marki. Klauzule powinny być jak najbardziej precyzyjne, aby nie pozostawiać miejsca na dowolne interpretacje.
Powinny określać m. in., w jaki sposób influencer może wykorzystywać wizerunek marki. Ważne jest, aby twórca miał jasne wytyczne dotyczące tego, jakie treści są akceptowalne, a jakie mogą być szkodliwe dla reklamodawcy.
Może to obejmować na przykład zakaz angażowania się w kontrowersyjne tematy polityczne lub społeczne, jak również moderację dyskusji, która toczy się w związku z publikacją na kanałach influencera.
Standardy etyczne to poważna sprawa
Coraz bardziej istotne staje się określenie standardów etycznych, które influencer musi przestrzegać…
Autor: r. pr. Edyta Oleszczuk-Romańska, Associate w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy
Cały artykuł do przeczytania w e-wydaniu “Rynku estetycznego“
Chcesz wiedzieć więcej?
Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.
Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA