Beauty wspolpraca z Influencerem www1 Fot 123RF

Zarządzanie wizerunkiem: współpraca z influencerem

Współpraca między tzw. influencerem a markami, firmami, czy nawet gabinetami stała się w ostatnich latach niezwykle popularna. Stała się jednym z elementów strategii marketingowych na różnorakich rynkach, również w medycynie estetycznej.

W związku z wprowadzeniem i egzekwowaniem obowiązku właściwego oznaczania treści reklamowych wzrosła także świadomość konsumentów. Co za tym idzie wymagania wobec reklamodawców i twórców reklam także wzrosły. Konsumenci coraz bardziej cenią sobie autentyczność i uczciwość w działaniach marketingowych. Ma to wpływ również na ewentualną współpracę z tzw. influencerem.

Przepisy prawne a odpowiedzialność influencera

Na sam wizerunek reklamodawcy rzutuje obecnie przestrzeganie przez osoby publikujące treści reklamowe przepisów prawa. Chodzi przede wszystkim o przepisy dotyczące ochrony konkurencji i konsumenta oraz ochrony danych osobowych. UOKiK social media wspolpraca z influencerem Fot Rynek estetyczny

W kontekście wizerunkowym ważne jest także przestrzeganie przepisów podatkowych, nie mówiąc już o niepopełnianiu przestępstw, czy wykroczeń przez tzw. influencerów. Szybkość obiegu informacji skutkuje tym, że już wiadomość o możliwym naruszeniu prawa przez twórcę rzutuje negatywnie na markę, którą reklamuje.

Dlatego ważne jest skuteczne zarządzanie kryzysowe, które ułatwić, a w niektórych przypadkach – umożliwić – mogą prawidłowe klauzule kontraktowe w umowie z influencerem.

Kluczowe elementy umowy z influencerem

Tzw. influencerzy mają duży wpływ na percepcję marki przez konsumentów, dlatego ważne jest, aby umowa zawierała klauzule zobowiązujące ich do dbania o dobre imię marki. Klauzule powinny być jak najbardziej precyzyjne, aby nie pozostawiać miejsca na dowolne interpretacje.

Powinny określać m. in., w jaki sposób influencer może wykorzystywać wizerunek marki. Ważne jest, aby twórca miał jasne wytyczne dotyczące tego, jakie treści są akceptowalne, a jakie mogą być szkodliwe dla reklamodawcy.

Może to obejmować na przykład zakaz angażowania się w kontrowersyjne tematy polityczne lub społeczne, jak również moderację dyskusji, która toczy się w związku z publikacją na kanałach influencera.

Standardy etyczne to poważna sprawa

Coraz bardziej istotne staje się określenie standardów etycznych, które influencer musi przestrzegać…

Autor: r. pr. Edyta Oleszczuk-Romańska, Associate w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy

Cały artykuł do przeczytania w e-wydaniuRynku estetycznego

Chcesz wiedzieć więcej?

Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.

Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA

Zamów: Prenumerata

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>