– Jest lato. Przychodzi pacjentka, żeby zrobić usta. Chcemy w trakcie wizyty przekazać jej informację, że mamy zabieg na lato: biostymulatory, czy kwas hialuronowy na ciało. Jak z nią rozmawiać? – padło pytanie podczas konferencji Off Label pod koniec maja tego roku. Zbigniew Kowalski, ceniony ekspert w zakresie komunikacji medycznej, zwrócił uwagę na protokół „share decision making”.
Według Zbigniewa Kowalskiego jeśli ktoś myśli w kategoriach proponowania zabiegu na lato, to siłą rzeczy taka komunikacja zawsze będzie miała charakter sprzedażowy, bo taka jest jej intencja. – A my nie jesteśmy w stanie tej intencji ukryć – podkreślał ekspert.
Zachęcał do tego, żeby potraktować pacjenta holistycznie. – Choć skręca mnie kiedy mówię to słowo, bo wszyscy lekarze, którzy mają problem z trzymaniem czasu wizyt tłumaczą to właśnie holistycznym zajmowaniem się pacjentem – żartował, utrzymując jednocześnie w mocy radę, żeby zająć się pacjentem całościowo.
Wskazywał, że można np. powiedzieć: – Zanim będziemy rozmawiać o tym, jakie ma pani życzenia, proszę mi pozwolić, że ja panią zbadam i poszukamy tych obszarów, w którymi moglibyśmy się zająć – proponował.
Pacjent decyduje
Według Zbigniewa Kowalskiego najważniejszym trendem w komunikacji medycznej od kilku lat jest protokół: “share decision making”, czyli podejmowanie decyzji wspólnie z pacjentem. Jak wyjaśniał w skrócie jest to pięć kroków, których należy się trzymać w kontakcie lekarz-pacjent.
Krok pierwszy: powiedz pacjentowi, że jego udział w podjęciu decyzji o wyborze opcji terapeutycznej ma znaczenie.
Krok drugi: omówcie plusy i minusy dostępnych opcji terapeutycznych.
Krok trzeci: pomóż pacjentowi odnieść się do jego kryteriów decyzyjnych.
– Co to znaczy w praktyce? – pytała dermatolog Barbara Walkiewicz-Cyrańska, organizatorka i prowadząca konferencję Off Label. – Po omówieniu plusów i minusów pacjent może powiedzieć np.: nie wiem co zrobić, a co by pani zrobiła na moim miejscu? – wyjaśniał Zbigniew Kowalski, przedstawiając przykładową rozmowę w gabinecie…
(Cały artykuł dostępny w e-Wydaniu “Rynku estetycznego”)
Chcesz wiedzieć więcej?
Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.
Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA