social media F Arnault CNOM www1 Fot CNOM

Naczelna Rada Lekarska Francji: 10 przykazań lekarza w social media

Francuska Naczelna Rada Lekarska zwraca uwagę, że social media są dziś ważną platformą informacyjną, z której wielu ludzi czerpie wiedzę na temat zdrowia i medycyny. Celem, dla którego opracowano standardy, jest promowanie sprawdzonych informacji medycznych, sprzyjających zdrowiu publicznemu oraz walka z niebezpieczną dezinformacją, obecną w szczególności w obszarze zabiegów estetycznych.

W związku z zagrożeniami, które niosą ze sobą social media Naczelna Rada Lekarska Francji (CNOM) opracowała dokument: “Karta lekarzy tworzących odpowiedzialne treści”.  Został on opublikowany w styczniu na stronie organizacji. Zawiera 10 prostych zasad, przydatnych dla lekarzy, którzy umieszczają treści w mediach społecznościowych.

Dr Francois Arnault przewodniczący CNOM na łamach “Journal International  de Medicine” (JIM)  komentował powstanie “Karty”. – Nowe sposoby komunikacji dają lekarzom możliwość dotarcia do milionów ludzi – zauważył. – Ta transformacja stanowi zarówno szansę, jak i wyzwanie, ponieważ ogół społeczeństwa często porusza się w środowisku, w którym szerzona jest dezinformacja – tłumaczył.

Walka z dezinformacją i promocja informacji

Consoil national de l’Ordre des medicins (CNOM) w komunikacie zwraca uwagę, że ryzyko rozpowszechniania poprzez social media niebezpiecznych dla ludzi fałszywych informacji, związanych z medycyną, jest bez wątpliwości udowodnione. Według francuskiego samorządu lekarskiego ryzyko medycznej dezinformacji jest szczególnie wysokie w obszarze niekonwencjonalnych praktyk pielęgnacyjnych oraz zabiegów estetycznych.

Ujęte w dziesięciu zaleceniach standardy CNOM powstały we współpracy z lekarzami, funkcjonującymi w mediach społecznościowych oraz ekspertami z platformy YouTube. Zalecenia wskazują w jaki sposób tworzyć treści w zgodzie z podstawowymi zasadami etyki zawodowej.

Naszym celem jest, aby „Kartę” przyjęło jak najwięcej lekarzy-twórców treści – mówił dr Francois Arnault. Jak dowiadujemy się z “Journal International de Medicine” francuska Naczelna Rada Lekarska ma nadzieję, że będzie to początek budowania zbiorowej świadomości.

CNOM chodzi o to, aby zarówno ludzie tworzący  platformy społecznościowe, jak i lekarze uświadomili sobie, że istnieją obszary komunikacji, w których nie można odstąpić od podejścia naukowego. – W przeciwnym razie narażamy pacjentów na niebezpieczeństwo – stwierdził dr Francois Arnault.

CNOM: 10 przykazań dla lekarzy aktywnych w social media

social media cnom_charte_medecin_createur Fot CNOM1. Moja rola, jako lekarza w social media może polegać na dostarczaniu treści edukacyjnych skierowanych do współpracowników, studentów lub innych pracowników służby zdrowia. Może polegać też na popularyzowaniu treści medycznych i naukowych, mających na celu podnoszenie świadomości i informowanie społeczeństwa. Może polegać też na popularyzowaniu różnorakich sprawdzonych treści dotyczących zagadnień zdrowotnych.

2. Będę używał tytułu lekarza w moim pseudonimie w social media tylko wtedy, jeżeli posiadam do tego uprawnienia.

3. Nie będę korzystać z płatnych środków podbijania zasięgów moich treści, będę odpowiedzialnie korzystał z możliwości wpływania na odbiorców oraz umieszczał odnośniki do partnerów.

4. Będę starał się tworzyć aktualne treści, z wyraźnie i szczegółowo oznaczonymi źródłami, które będę starał się aktualizować.

5. Nie będę udzielać żadnych spersonalizowanych porad medycznych w sieciach i platformach społecznościowych.

6. Nie będę promować ani zachęcać do promowania jakichkolwiek naukowo niepotwierdzonych praktyk lub terapii.

7. Nie będę kupować promocji własnej działalności i praktyki medycznej w sieciach i platformach społecznościowych.

8. Nie będę tworzyć treści promujących komercyjnie jakiekolwiek produkty lecznicze, leki lub wyroby medyczne.

9. Zachowam ostrożność w publikowanych w social media treściach oraz umiar w komentarzach i interakcjach z innymi użytkownikami.

10. Wykorzystam wszelkie dostępne w social media środki, aby zidentyfikować siebie, jako lekarza, wskazać moje kwalifikacje medyczne uznane na podstawie prawa oraz dołożę starań, aby udostępniane przeze mnie treści zostały zakwalifikowane jako „dotyczące zdrowia”.

Źródło: Rynek estetyczny / CNOM, JIM


Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>