Francuska Naczelna Rada Lekarska zwraca uwagę, że social media są dziś ważną platformą informacyjną, z której wielu ludzi czerpie wiedzę na temat zdrowia i medycyny. Celem, dla którego opracowano standardy, jest promowanie sprawdzonych informacji medycznych, sprzyjających zdrowiu publicznemu oraz walka z niebezpieczną dezinformacją, obecną w szczególności w obszarze zabiegów estetycznych.
W związku z zagrożeniami, które niosą ze sobą social media Naczelna Rada Lekarska Francji (CNOM) opracowała dokument: “Karta lekarzy tworzących odpowiedzialne treści”. Został on opublikowany w styczniu na stronie organizacji. Zawiera 10 prostych zasad, przydatnych dla lekarzy, którzy umieszczają treści w mediach społecznościowych.
Dr Francois Arnault przewodniczący CNOM na łamach “Journal International de Medicine” (JIM) komentował powstanie “Karty”. – Nowe sposoby komunikacji dają lekarzom możliwość dotarcia do milionów ludzi – zauważył. – Ta transformacja stanowi zarówno szansę, jak i wyzwanie, ponieważ ogół społeczeństwa często porusza się w środowisku, w którym szerzona jest dezinformacja – tłumaczył.
Walka z dezinformacją i promocja informacji
Consoil national de l’Ordre des medicins (CNOM) w komunikacie zwraca uwagę, że ryzyko rozpowszechniania poprzez social media niebezpiecznych dla ludzi fałszywych informacji, związanych z medycyną, jest bez wątpliwości udowodnione. Według francuskiego samorządu lekarskiego ryzyko medycznej dezinformacji jest szczególnie wysokie w obszarze niekonwencjonalnych praktyk pielęgnacyjnych oraz zabiegów estetycznych.
Ujęte w dziesięciu zaleceniach standardy CNOM powstały we współpracy z lekarzami, funkcjonującymi w mediach społecznościowych oraz ekspertami z platformy YouTube. Zalecenia wskazują w jaki sposób tworzyć treści w zgodzie z podstawowymi zasadami etyki zawodowej.
– Naszym celem jest, aby „Kartę” przyjęło jak najwięcej lekarzy-twórców treści – mówił dr Francois Arnault. Jak dowiadujemy się z “Journal International de Medicine” francuska Naczelna Rada Lekarska ma nadzieję, że będzie to początek budowania zbiorowej świadomości.
CNOM chodzi o to, aby zarówno ludzie tworzący platformy społecznościowe, jak i lekarze uświadomili sobie, że istnieją obszary komunikacji, w których nie można odstąpić od podejścia naukowego. – W przeciwnym razie narażamy pacjentów na niebezpieczeństwo – stwierdził dr Francois Arnault.
CNOM: 10 przykazań dla lekarzy aktywnych w social media
1. Moja rola, jako lekarza w social media może polegać na dostarczaniu treści edukacyjnych skierowanych do współpracowników, studentów lub innych pracowników służby zdrowia. Może polegać też na popularyzowaniu treści medycznych i naukowych, mających na celu podnoszenie świadomości i informowanie społeczeństwa. Może polegać też na popularyzowaniu różnorakich sprawdzonych treści dotyczących zagadnień zdrowotnych.
2. Będę używał tytułu lekarza w moim pseudonimie w social media tylko wtedy, jeżeli posiadam do tego uprawnienia.
3. Nie będę korzystać z płatnych środków podbijania zasięgów moich treści, będę odpowiedzialnie korzystał z możliwości wpływania na odbiorców oraz umieszczał odnośniki do partnerów.
4. Będę starał się tworzyć aktualne treści, z wyraźnie i szczegółowo oznaczonymi źródłami, które będę starał się aktualizować.
5. Nie będę udzielać żadnych spersonalizowanych porad medycznych w sieciach i platformach społecznościowych.
6. Nie będę promować ani zachęcać do promowania jakichkolwiek naukowo niepotwierdzonych praktyk lub terapii.
7. Nie będę kupować promocji własnej działalności i praktyki medycznej w sieciach i platformach społecznościowych.
8. Nie będę tworzyć treści promujących komercyjnie jakiekolwiek produkty lecznicze, leki lub wyroby medyczne.
9. Zachowam ostrożność w publikowanych w social media treściach oraz umiar w komentarzach i interakcjach z innymi użytkownikami.
10. Wykorzystam wszelkie dostępne w social media środki, aby zidentyfikować siebie, jako lekarza, wskazać moje kwalifikacje medyczne uznane na podstawie prawa oraz dołożę starań, aby udostępniane przeze mnie treści zostały zakwalifikowane jako „dotyczące zdrowia”.
Źródło: Rynek estetyczny / CNOM, JIM