Dermokosmetyki zyskują na znaczeniu. W „Raporcie Rynku estetycznego” przytaczane są badania Kantar Public wykonane w 2023 r. na zlecenie Allergan Aestetics a division of Abbvie, z których wynika, że korzystanie z zabiegów medycyny estetycznej staje się elementem stylu życia. Pacjenci chcą nie tylko dostać skuteczny zabieg, ale również poczuć się „zaopiekowani”.
W “Raporcie Rynku estetycznego” można znaleźć badanie Kantar Public wykonane w 2023 r. na zlecenie Allergan Aestetics a division of Abbvie, w którym czytamy, że 94 proc. pacjentów oczekuje pełnej opieki pozabiegowej, natomiast wszyscy – zaleceń pozabiegowych. Z kolei z badania ICAN Institute dla Croma Pharma z 2023 r. wynika, że rynek medycyny estetycznej dojrzewa, co oznacza m. in. że staje się coraz bardziej konkurencyjny.
Bo lekarz był niemiły
Rynek zabiegów estetycznych jest obecnie na tyle złożony, że wymaga posiadania nie tylko kompetencji stricte medycznych. Wielu pacjentów wśród ważnych kryteriów wyboru lekarza wymienia sposób rozmowy podczas konsultacji i atmosferę.
Z badań ICAN Institute dla Croma wynika, że część osób wybiera usługę u kosmetologa i kosmetyczki nie tylko ze względu na niższe ceny, ale też na zadowolenie z obsługi. Wśród elementów oferty gabinetów medycyny estetycznej, za które ankietowani byliby w stanie zapłacić więcej, wymieniane jest bezpieczeństwo, doświadczenie lekarza, jakość preparatów i dbanie o pacjenta.
Z kolei wśród powodów rezygnacji z usług gabinetu 49 proc. respondentów wymienia brak profesjonalizmu, 41 proc. skarży się, że lekarz był niemiły, 37 proc. zwraca uwagę na brak zaangażowania w potrzeby pacjenta.
Dermokosmetyki pożądane
W świetle danych z „Raportu Rynku estetycznego” można zrozumieć czemu dermokosmetyki budzą coraz większe zainteresowanie w medycynie estetycznej. Uzasadnione wydaje się być też pojawianie się całych linii gabinetowych preparatów profesjonalnych.
Z analiz rynku dermokosmetyków, przeprowadzanych przez PMR, czy TNS wynika, że czynnikami, które powinny napędzać wzrost rynku preparatów profesjonalnych i aptecznych jest – paradoksalnie – rosnąca liczba osób, cierpiących na alergie oraz starzenie się społeczeństwa. Na wzrost wartości sprzedaży dermokosmetyków wpływa również nasilający się trend dbania o urodę.
Nie bez znaczenia było też trwające od dziesięcioleci bogacenie się społeczeństwa choć akurat w ostatnich kilku latach bogaciły się głównie pewne wąskie grupy ludzi.
Pacjent chce mieć swojego lekarza
Badania rynkowe wskazują, że oczekiwania pacjentów ewoluują w kierunku uzyskiwania w gabinetach kompleksowej opieki medycznej. Miałaby ona obejmować diagnozowanie problemów, zabiegi, zalecenia i wskazówki dotyczące postępowania pozabiegowego, zindywidualizowaną pielęgnację domową, suplementację.
Profesjonalne dermokosmetyki, zalecane po konsultacji, mogą odgrywać w procesie opieki okołozabiegowej ważną rolę. Idea, którą promował m. in. doktor Andrzej Ignaciuk, wieloletni prezes PTMEiAA, aby lekarz medycyny estetycznej był swego rodzaju lekarzem pierwszego kontaktu, pokrywa się obecnie z rozpoznanymi w badaniach oczekiwaniami pacjentów.
Źródło: Rynek estetyczny 4/2024
Chcesz wiedzieć więcej?
Ten i wiele innych ciekawych artykułów nt. medycyny estetycznej do przeczytania w numerze „Rynku estetycznego”.
Prenumeratorów zapraszamy do korzystania z e-WYDANIA