Raport Rynku estetycznego 2023 pokazuje analizę źródeł, z których Polacy czerpią informacje o procedurach medycyny estetycznej. Nie jest niespodzianką, że bardzo ważny jest internet. W Raporcie przytaczane są badania o tym jak pacjenci korzystają z sieci a także kogo pytają o zabiegi: lekarzy, kosmetologów, znajomych?
Raport Rynku estetycznego 2023 przywołuje m. in. badanie Polskiego Towarzystwa Medycyny Estetycznej z 2017 r. PTMEiAA poprosiło lekarzy w ankiecie, żeby odpowiedzieli na pytanie: “Na jakim poziomie kształtuje się wiedza o zabiegach wśród pacjentów, korzystających z medycyny estetycznej?”. Z jednej strony oceniono, że 15 proc. pacjentów nie ma wiedzy lub ma fałszywe wyobrażenie o procedurach estetycznych, z drugiej strony 23 proc. pacjentów – zdaniem lekarzy – stosunkowo dobrze orientuje się w tej dziedzinie.
Z badania wykonanego w 2023 r. przez Kantar Public dla Allergan Aestetics a division of Abbvie wynika, że pacjenci najczęściej czerpią wiedzę na temat zabiegów z portali internetowych – 57 proc. Również 57 proc. przyznało, że pyta o zabiegi kosmetyczkę lub kosmetologa. 44 proc. badanych stwierdziło, że w poszukiwaniu informacji o zabiegach przegląda media społecznościowe a 42 proc. pyta lekarza.
Jak informuje Raport Rynku estetycznego 2023 z badania Kantar Public wynika, że ten model pozyskiwania wiedzy o zabiegach prowadzi czasami do problematycznych rezultatów. Przykładowo 36 proc. badanych jako najpopularniejszą substancję, wykorzystywaną do powiększania i modelowania ust, wskazało toksynę botulinową, co jest absurdem.
Co ciekawe 98 proc. pacjentów deklaruje, że zabiegi powinny być wykonywane wyłącznie przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami. Jednocześnie 65 proc. przyznaje się do korzystania z salonów kosmetycznych i kosmetologicznych.
Źródła wiedzy o zabiegach
Jak podaje Raport Rynku estetycznego 2023 według badań ICAN Institute dla Croma z 2023 r. Internet to najczęstsze źródło informacji o zabiegach. 75 proc. osób deklaruje, że korzysta w tym celu z Intermetu. Najmłodsi pacjenci częściej, niż inni korzystają z Instagram i TikTok oraz stron gabinetów, materiałów publikowanych przez autorytety i influencerów.
Starsi pacjenci częściej zwracają uwagę na materiały publikowane przez lekarzy, informacje na stronach producentów i oglądają filmy o zabiegach w YouTube. Pacjenci, którzy najwięcej wydają na medycynę estetyczną znacząco częściej, niż inni cenią sobie rozmowę z lekarzem. Z drugiej strony z badań ICAN wynika, że generalnie zmniejszył się odsetek osób, które zasięgają wiedzy u lekarzy.
O ile w 2018 r. 53 proc. badanych powiedziało, że w ciągu ostatniego roku szukali informacji o zabiegach u lekarzy medycyny estetycznej, to w 2023 r. odsetek tych osób zmniejszył się do 33 proc. Za to przybywa ludzi, którzy radzą się kosmetyczki lub kosmetologa. Ich odsetek wzrósł w ciągu 5 lat z 39 do 44 proc. Więcej jest też pacjentów, którzy o zabiegi, gabinety, czy lekarzy pytają swoich znajomych. O ile w 2018 r. takie zachowanie deklarowało 40 proc. ankietowanych to w 2023 r. jest ich już 47 proc.
Czego szukają pacjenci?
Raport Rynku estetycznego zwraca uwagę na ciekawe informacje, jakich może dostarczyć odpowiedź na pytanie, które w 2023 r. zadali ankietowanym badacze z ICAN Institute: “Jakich informacji szuka Pani/Pan zanim podejmie decyzję o skorzystaniu z zabiegu iniekcyjnego?”
Okazuje się, że w okresie rosnącej inflacji pacjenci zdecydowanie częściej szukali lepszej ceny i promocji. O ile w 2018 r. robiło tak 25 proc. badanych, to w 2023 r. jest to już 66 proc. Okazuje się też, że w ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł udział pacjentów, szukających informacji o efektach zabiegów, lekarzach i klinikach.
Tego jakie pozytywne efekty można osiągnąć chce się dowiedzieć 68 proc. pacjentów. W 2018 r. takich informacji szukało 54 proc. Co ciekawe więcej jest osób, które szukają wiedzy na temat możliwych rezultatów, niż negatywnych skutków ubocznych.
Źródło: Raport Rynku estetycznego 2023