Raport Rynku estetycznego lojalni pacjenci Fot 123RF

Raport Rynku estetycznego: jak zatrzymać lojalnych pacjentów

Z analiz rynkowych, które zawiera Raport Rynku estetycznego 2023, wynika, że dla dobrego funkcjonowania gabinetu medycyny estetycznej, czy praktyki lekarskiej bardzo ważne jest zapracowanie na lojalność swoich pacjentów. Badacze sprawdzali jak to zrobić a jakich działań się wystrzegać.

Jak pokazuje Raport Rynku estetycznego, w przeprowadzonych w 2017 r. przez PTMEiAA badaniach wyraźnie było widać, że większość pacjentów, korzystających z medycyny estetycznej, systematycznie poddaje się zabiegom. Z ankiet, które wówczas wypełniali lekarze wynikało też, że w wielu gabinetach nawet 80 proc. pacjentów pojawia się na wizycie kilka razy w ciągu roku.

Ankietowani w 2017 r. informowali, że nawet 50 proc. pacjentów stanowią nowe osoby, jednak jednocześnie 91 proc. lekarzy przyznało, że o ich gabinecie nowe osoby dowiedziały się z rekomendacji stałych pacjentów. Obecnie udział nowych osób w ogólnej liczbie ludzi korzystających z medycyny estetycznej spada, więc rola lojalnych pacjentów tym bardziej rośnie.

Raport Rynku estetycznego 2023 wskazuje, że duże znaczenie posiadania lojalnych pacjentów potwierdza badanie Laboratoires Vivacy Polska z 2022 r. Ankietowani wówczas lekarze podkreślali, że większość pacjentów, regularnie odwiedza ich gabinety. Ponad 78 proc. z nich przyjmowało pacjentów na wizycie co kilka miesięcy, z kolei prawie 12 proc. z nich robiło to zdecydowanie częściej – nawet raz lub kilka razy w miesiącu.

Najważniejsze dla pacjenta

Z analiz przedstawionych w 2023 r. wraz z badaniem Kantar Public dla Allergan Aestetics a division of Abbvie wynika, że korzystanie z zabiegów medycyny estetycznej staje się elementem stylu życia. Pacjenci chcą przede wszystkim poczuć się zaopiekowani.

94 proc. badanych zadeklarowało, że oczekuje pełnej opieki pozabiegowej. Z kolei 96 proc. pacjentów oczekiwałoby otrzymania propozycji rozwiązań alternatywnych zabiegów, jeśli zdaniem lekarza proponowana przez pacjenta procedura nie jest odpowiednia.

Oznacza to, że poza profesjonalizmem pacjenci liczą na opiekę i lojalność lekarza, za co gotowi są odpłacić własną lojalnością. Rośnie znaczenie opieki okołozabiegowej, profesjonalnych zaleceń pozabiegowych oraz tworzenia relacji pacjent-lekarz.

Pacjent idzie za lekarzem

Z badań ICAN dla Croma z 2023 r., na które zwraca uwagę Raport Rynku estetycznego, wynika, że lojalni pacjenci przywiązani są bardziej do lekarza, niż do kliniki. Tacy pacjenci często nie sprawdzają cen i kierują się zaufaniem.

Warto zwrócić uwagę, że w 2023 r., w okresie inflacji aż 40 proc. lojalnych pacjentów wydawało mniej na medycynę estetyczna. Z kolei 33 proc. zrezygnowało z części zabiegów. Jednak ich wkład w rozwój gabinetu, czy praktykę lekarską nie kończył się wraz z wykonaniem zabiegu.

Jak wynika z badań ICAN dla Croma 81 proc. badanych zaprosiło znajomych lub bliskich do swojego gabinetu medycyny estetycznej. Spośród nich 89 proc. przyszło z koleżanką lub kolegą a 53 proc. zaprosiło kogoś z rodziny.

Jak stracić lojalnego pacjenta

Badacze z Instytut ICAN zadali ankietowanym bardzo ważne pytanie: “Które problemy skłoniłyby Panią/Pana do zmiany gabinetu?” Okazało się, że najważniejszym powodem do rozważenia zmiany gabinetu było niezadowolenie z efektów zabiegu. Odpowiedziało tak 51 proc. pacjentów.

Jednak niewiele mniej, bo 49 proc. z nich stwierdziło, że do zmiany skłoniłby ich brak profesjonalizmu ze strony lekarza. Warto zwrócić uwagę, że 41 proc. ankietowanych mogłoby źle znieść, gdyby lekarz był dla nich niemiły, czy nieprzyjemny.

43 proc. rozważy zmianę gabinetu, kiedy uzna, że ceny są zbyt wysokie. 38 proc. zastanowi się nad nowym miejscem, jeżeli lekarz nie pomoże im tak, jak tego oczekują.

37 proc. pacjentów ukarze gabinet odejściem w przypadku braku zaangażowania w ich potrzeby. Pokazuje to jak ważne dla lojalnych pacjentów jest z jednej strony indywidualne podejście, z drugiej jakość i profesjonalizm.

Źródło: Raport Rynku estetycznego 2023

Raport Rynku estetycznego _Re2023_bannerwwwsell


Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>